Cum să transformi cumpărăturile în motivație pentru un spațiu ordonat
Cu atâtea promoții și reduceri, probabil ai în vedere noi achiziții, fie că sunt electrocasnice, gadget-uri sau articole pentru casă. De aceea mă gândeam că ar fi util să vorbim despre cum ne organizăm în perioada de Black Friday. Acumularea de obiecte nu ne va fi de folos, de aceea, după ce dăm toate comenzile pe care ni le doream, trebuie să începem să facem un plan. Mai ales că ai la dispoziție mai multe zile până când achizițiile tale online îți vor ajunge acasă.
Tradiția curățeniei de primăvară sau toamnă a cam dispărut în ritmul alert în care trăim și greu mai găsim motivație pentru ea. Dar ce ar fi să o înlocuim cu curățenia de „Black Friday”. Așa că, înainte de a adăuga lucruri noi în spațiul tău, este esențial să scapi de ceea ce nu mai folosești, pentru a avea parte de o casă ordonată, în care îți e drag să stai.
Studiile au demonstrat că există numeroase beneficii în a locui într-un spațiu ordonat.
- Vei avea mai puține lucruri de curățat și de organizat, și nu vei mai simți că e copleșitor.
- Va reduce stresul și anxietatea pe care un spațiu dezordonat și aglomerat le poate cauza.
- Găsirea obiectelor de care ai nevoie va fi mai ușoară și va dura mai puțin timp.
- Un spațiu ordonat permite o concentrare mai bună, iar asta te ajută să îți îndeplinești sarcinile mai ușor, fără distrageri inutile.
De ce să faci curățenie de Black Friday?
- Pregătirea spațiului pentru lucruri noi – Atunci când vinzi, donezi sau reciclezi lucrurile pe care nu le mai folosești, creezi spațiu pentru achizițiile noi, evitând astfel aglomerarea casei.
- Decluttering rapid și eficient – Dacă organizezi curățenia folosind un checklist, procesul va fi mai simplu și mai eficient. Începe cu pași mici, cum ar fi un dulap, un sertar sau o cameră. Fiecare bifă de pe listă te va motiva să continui, iar la final vei vedea că spațiul este mai liber și mai bine organizat.
- Ocazia de a te elibera de lucrurile inutile – Întreabă-te dacă chiar mai ai nevoie de anumite obiecte. Poți folosi containere pentru a sorta lucrurile: păstrează, repară, reciclează, aruncă sau donează. Lucrurile aflate în stare bună pot fi oferite cuiva care chiar are nevoie de ele, iar cele vechi pot fi aruncate sau reciclate.
Începe cu un PLAN
O curățenie generală în toată casa nu este o sarcină de o zi. Este nevoie de un plan bine structurat. Începe prin a împărți procesul în sarcini mai mici, mai ușor de gestionat.
Lista pentru organizarea casei #FărăHaos este harta ta, ghidându-te pas cu pas prin tot procesul. Dar înainte de a trece la treabă:
1. Stabilește obiectivele clare Înainte de a începe, definește ce vrei să obții. Vrei să reduci numărul lucrurilor? Țintești să ai un spațiu mai minimalist? Stabilirea unor obiective clare te va ajuta să îți păstrezi concentrarea și motivația.
2. Creează un program Fie că este planificat pe un weekend sau împărțit pe parcursul mai multor săptămâni, un program te va ajuta să rămâi pe drumul cel bun.
3. Adună materialele necesare Vei avea nevoie de câteva materiale de bază, cum ar fi saci de gunoi pentru lucrurile de aruncat, cutii pentru donații și containere de depozitare pentru obiectele pe care dorești să le păstrezi.
Folosește un checklist pentru organizarea casei
O parte pe care o neglijăm în procesul de curățenie generală este procesul decizional – faptul că trebuie să hotărăști ce păstrezi și ce elimini. Însă, cu un checklist pregătit, ai deja o listă clară de lucruri de care să te ocupi, fără să te pierzi în detalii.
De ce funcționează checklist-ul pentru organizarea casei?
Un alt beneficiu al checklist-ului este satisfacția de a bifa fiecare element pe măsură ce progresezi. Fiecare bifă reprezintă un pas înainte și îți aduce o satisfacție vizibilă, oferindu-ți motivația de a continua. Pe măsură ce lista devine mai scurtă, vei simți cum casa devine mai organizată și mai ușor de întreținut.
Cum fac procesul de sortare mai ușor
Atunci când folosești un checklist pentru organizarea casei, cel mai bine este să începi cu pași mici. Privind toată lista dintr-o dată poate părea copleșitor, așa că e mai bine să te concentrezi pe mici victorii.
Alege o cameră în care să începi și, din acea cameră, selectează o zonă mai mică. Dacă începi cu bucătăria, poți alege să te ocupi mai întâi de sertarul cu condimente sau de cămară. Important este să termini zona aleasă înainte de a trece la următoarea și să te ocupi de principalele surse de dezordine.
Majoritatea obiectelor de care te eliberezi se pot încadra în cinci categorii: aruncă, donează, dăruiește, vinde sau reciclează.
- Aruncă: Obiectele care intră în această categorie ar trebui eliminate în aceeași zi în care faci decluttering. Dacă amâni acest pas, te poți răzgândi.
- Donează: Alege o organizație sau o cauză cu care rezonezi. Gândul că obiectele tale vor ajuta pe cineva poate face despărțirea mai ușoară.
- Dăruiește: Dacă oferi ceva cuiva drag, gândește-te la bucuria pe care o va aduce acelui om. Știind că obiectul va fi apreciat îți va face despărțirea mai ușoară.
- Vinde: Stabilește o dată-limită până la care să vinzi obiectele. Tot ce nu se vinde până atunci poate fi donat sau dăruit.
- Reciclează: Ca și în cazul lucrurilor de aruncat, obiectele din această categorie ar trebui duse la reciclare chiar în ziua în care faci curățenie.
Am creat check-listul pentru organizarea casei #FărăHaos. Îl poți descărca de aici.
Spor la sortat,
LC
SURSE:
The Mental Benefits of Decluttering. Utah State University Mental Health Education Extension.
https://www.thespruce.com/decluttering-checklist-7564554